نگرانی داکتران بدون مرز نسبت به افزایش کودکان مبتلا به سوء تغذیه در جنوب افغانستان

داکتران بدون مرز در افغانستان

منبع تصویر، MSF

توضیح تصویر،
منتشر شده در
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

سازمان داکتران بدون مرز می‌گوید که شمار کودکان مبتلا به سوءتغذیه شدید در جنوب افغانستان، به‌صورت «نگران‌کننده‌ای» افزایش یافته و این کودکان در حال بستری شدن در مراکز تغذیه درمانی هستند که توسط این نهاد در جنوب افغانستان اداره و یا حمایت می‌شود.

به گفته این نهاد شمار افرادی که به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند در چهارماه اول امسال نسبت به مدت مشابه در سه سال گذشته ۳۰ درصد افزایش یافته‌اند.

به گفته این نهاد خشکسالی‌های پی‌در‌پی و بسته شدن مرزها باعث بدتر شدن این وضعیت شده است.

داکتران بدون مرز از اهداکنندگان، مقامات صحی و سازمان‌های مرتبط خواسته که باید فوراً تأمین مالی برنامه‌های تغذیه در سراسر افغانستان را در اولویت قرار دهند و آنرا دوباره احیا کنند.

این نهاد افزوده که افزایش تعداد کودکانی که به سوءتغذیه حاد و شدید همراه با عوارض صحی دچار هستند، نگران‌کننده است، زیرا این کودکان برای نجات جانشان،‌ به درمان در مراکز تغذیه درمانی دکتران بدون مرز در جنوب افغانستان نیاز دارند.

آنا لیلیا باندا، هماهنگ‌کننده صحی داکتران بدون مرز در جنوب افغانستان، می‌گوید: «کودکان خیلی دیر به [مراکز] ما می‌رسند و اغلب در وضعیت بحرانی و با عوارض صحی مراجعه می‌کنند» که اگر زود اقدام شود این بیماری‌ها قابل پیشگیری هستند.

به گفته او، چنین وضعیتی نه‌تنها نشان‌دهنده بدتر شدن ناامنی غذایی است، بلکه نشان از فروپاشی سیستم‌هایی است که برای شناسایی و درمان زودهنگام سوءتغذیه طراحی شده بودند.

باندا می‌گوید که پاسخ مؤثر نیازمند مجموعه‌ای از خدمات درمانی هماهنگ است. از خدمات سرپایی که موارد ساده را شناسایی و درمان می‌کنند تا بستری کردن و مراقبت‌ از کودکان در وضعیت بد.

سازمان داکتران بدون مرز می‌گویند که پس از دهه‌ها درگیری و بی‌ثباتی اقتصادی، افغانستان با یک بحران انسانی مواجه است و بسیاری از مردم قادر به دسترسی به خدمات صحی و درمانی نیستند.

این نهاد درباره وضعیت سیستم درمانی افغانستان توضیح داده که از سال ۲۰۲۱، شفاخانه‌ها و مراکز درمانی در سراسر کشور به دلیل کمبود شدید بودجه با فشار زیادی روبه‌رو شده‌اند و با کمبود کارکنان و تجهیزات مواجه هستند.

از زمان حاکمیت دوباره طالبان بر افغانستان، کمک‌های بین‌المللی به‌صورت قابل توجهی کاهش یافته و این کشور با بحران اقتصادی روبه‌رو شده و ده‌ها هزار نفر شغل خود را از دست داده‌اند.

در جون سال ۲۰۲۲، زمین‌لرزه‌ای ولایت‌های خوست و پکتیکا را لرزاند. صدها نفر کشته و هزاران نفر زخمی شدند. سازمان داکتران بدون مرز (MSF) تیم‌هایی را برای ارائه خدمات فوری صحی و حمایت‌های روانی اعزام کرد.

این سازمان با اشاره به ممنوعیت و آموزش کار دختران و زنان نوشته که «مقامات به‌طور فزاینده‌ای زنان و دختران را از جامعه به حاشیه رانده‌اند و دسترسی آن‌ها به آموزش و خدمات درمانی را به‌شدت محدود کرده‌اند».

یک مادر افغان کودکش را در بغل دارد

منبع تصویر، EPA

سازمان داکتران بدون مرز می‌گوید که بین ماه‌های جنوری تا اپریل ۲۰۲۶، پذیرش کودکان دچار سوءتغذیه شدید در مراکز بستری تغذیه‌درمانی (ITFC) تحت حمایت این نهاد در جنوب افغانستان به‌طور میانگین بیش از ۳۰ درصد نسبت به دوره مشابه در سه سال گذشته افزایش یافته است و بیشتر این کودکان کمتر از یک سال سن داشته‌اند.

امری که به گفته این سازمان، نشان‌دهنده وخامت وضعیت امنیت غذایی در افغانستان است و فشار قابل توجهی را بر توانایی‌های آن برای پاسخ‌ مؤثر به نیازهای مردم وارد کرده است.

این نهاد خواستار اولویت‌ دادن فوری به تأمین مالی و منابع برای حمایت‌های تغذیه‌ای شده است تا از بدتر شدن بیشتر وضعیت کودکان دچار سوء‌تغذیه در جنوب افغانستان جلوگیری شود.

به گفته این نهاد طبق داده‌های سازمان جهانی صحت، کاهش قابل توجه کمک‌های مالی بین‌المللی از اوایل سال ۲۰۲۵ منجر به تعلیق یا تعطیلی ۴۴۵ مرکز صحی، از جمله ۲۰۳ تیم سیار سلامت و تغذیه شده است.

براساس گزارش داکتران بدون مرز، خشکسالی‌های مکرر سبب کاهش تولید محصولات کشاورزی و تشدید تدریجی عدم مصونیت غذایی و مشکلات اقتصادی شده‌اند که باعث وخامت اوضاع شده است.

به گفته این نهاد بسته شدن مرزها به‌دلیل تنش‌های ژئوپلیتیکی منطقه‌ای، زنجیره تأمین غذای درمانی را مختل کرده و باعث افزایش قیمت مواد غذایی شده است، که در نتیجه دسترسی کلی مردم به‌ویژه زنان باردار و مادران را به غذای کافی متأثر کرده است.