در پی حمله به کشتی باربری در تنگه هرمز، ملل متحد برنامه تخلیه افراد گیرمانده را تعلیق کرد

منبع تصویر، Reuters
- نویسنده, ویکی وونگ
- نویسنده, اما پنگلی
- شغل, بیبیسی وریفای
- منتشر شده در
- زمان مطالعه: ۳ دقیقه
سازمان بینالمللی دریانوردی ملل متحد، آیاماو، برنامه تخلیه بیش از ۱۱ هزار دریانورد گیرمانده در تنگه هرمز را پس از حمله به یک کشتی باربری که در حال عبور از این آبراه بود، به حالت تعلیق درآورده است.
آرسینیو دومینیگز، رئیس این سازمان، گفته است که چندین قایق تاکنون تخلیه شدهاند، اما این نهاد میخواهد که «تضمینهای ایمنی لازم» همچنان ادامه داشته باشد.
آژانس امنیت دریانوردی بریتانیا، یوکیامتیاو، روز پنجشنبه گزارش داد که یک کشتی در فاصله ۷/۵ مایل دریایی از بندر داهیت در جنوب شرق عمان با «پرتابه ناشناس» مورد حمله قرار گرفت.
گزارشی در مورد تلفات احتمالی ناشی از این حمله منتشر نشده است.
این حمله پس از آن صورت گرفت که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران هشدار داد تلاش برای عبور از تنگه هرمز در امتداد مسیری که توسط آیاماو تعیین شده، «غیرقابل قبول و کاملاً خطرناک» خواهد بود و کشتیها باید با ایران هماهنگ کنند.
به گزارش رسانههای امریکایی، مقامات این کشور گفتهاند که ایران به سمت کشتی شلیک کرده است.
شرکت مدیریت ریسک دریایی ونگارد اعلام کرد که کشتی، Ever Lovely با پرچم سنگاپور، علیرغم حمله به عبور از تنگه ادامه داد.
بررسی اطلاعات وبسایت ردیابی کشتیها (MarineTraffic) توسط بیبیسی وریفای نشان میدهد که این کشتی صبح روز پنجشنبه در حال عبور از مسیر جنوبی مشخص شده توسط سازمان بینالمللی دریانوردی ملل متحد، آیاماو، بود.
روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داد که این کشتی، ناوگانی متشکل از چهار کشتی دیگر را هدایت میکرد.
به گفته دریانوردان این ناوگان که با این روزنامه صحبت کردند، هیچ هشداری از سوی نیروی دریایی ایران به کشتیها از طریق رادیو داده نشده بود.
آرسینیو دومینگز، رئیس سازمان بینالمللی دریانوردی ملل متحد، روز پنجشنبه در بیانیهای اعلام کرد کشتی که مورد حمله قرار گرفت «در چارچوب برنامه تخلیه این سازمان عبور نکرده است».
او گفت: «من همیشه تأکید کردهام که ایمنی دریانوردان همچنان در اولویت است. بنابراین، برای اطمینان از رویکردی هماهنگ و ایمنی ناوبری، طرح تخلیه تا زمان کسب اطلاعات بیشتر متوقف خواهد شد.»
صدها کشتی و هزاران دریانورد از ماه فبروری به دلیل جنگ امریکا و اسرائیل علیه ایران در خلیج فارس سرگردان هستند.
برنامه تخلیه این افراد توسط ملل متحد، روز سهشنبه پس از بازگشایی تنگه هرمز اعلام شد و آقای دومینگز گفت که این «عملیات گسترده» با همکاری ایران، عمان، ایالات متحده، سایر کشورهای ساحلی منطقه و صنعت دریانوردی انجام میشود.
حمله به کشتی باربری پس از آن صورت گرفت که نهادی که توسط ایران برای مدیریت تنگه تأسیس شده بود، اعلام کرد که عبور ایمن کشتیهایی که خارج از مسیرهای تعیینشده عبور میکنند، تضمین نخواهد شد.
اداره تنگه خلیج فارس، پیجیاسای، در پستی در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد: «هرگونه عواقب ناشی از استفاده از مسیرهای غیرمجاز بر عهده مالک، اپراتور و ناخدای کشتی خواهد بود.»
به گزارش روزنامه نیویارک تایمز، بسیاری ازکشتیها مسیر جایگزینی را که از جنوب تنگه هرمز و از نزدیکی سواحل عمان میگذرد، برای عبور انتخاب کردند.
امریکا و ایران هفته گذشته برسر یک توافق ۱۴ مادهای که از ایران میخواهد «تمامی توانش را برای عبور امن و بدون هزینه کشتیها به مدت ۶۰ روز بهکار گیرد»، برای پایان مخاصمه توافق کردند.
اما تهران بارها گفته است که در نظر دارد به جای عوارض، هزینهای را که آن را بابت خدمات دریایی برای عبور از تنگه، دریافت کند.
این طرح با مخالفت شدید ایالات متحده روبرو شده است و مارکو روبیو، وزیر امور خارجه این کشور، روز سهشنبه هشدار داد که هیچ کشوری مجاز به وضع عوارض بر عبور از تنگه هرمز، که او آن را «یک آبراه بینالمللی» نامید، نیست.
آقای روبیو به عنوان بخشی از برنامه دیدار از کشورهای خلیج فارس، وارد بحرین شده است.
ایران از زمان شروع حملات امریکا و اسرائیل علیه این کشور در پایان فبروری، عملاً تنگه هرمز - یک آبراه حیاتی برای حمل و نقل نفت و گاز - را بست و باعث افزایش قیمت جهانی نفت و توقف حمل و نقل سایر کالاهای حیاتی مانند کود کیمیاوی شده است.
با این حال، از زمان امضای تفاهمنامه بین امریکا و ایران در ۱۷ جون که یک دوره ۶۰ روزه برای مذاکره در مورد برنامه هستهای تهران و سایر اقدامات برای پایان دادن به جنگ را تعیین کرده، قیمت نفت خام به شدت کاهش یافته است.
روز پنجشنبه، قیمت نفت برای مدت کوتاهی به زیر ۷۲/۴۸ دالر در هر بشکه رسید - قیمتی که روز قبل از حمله امریکا و اسرائیل به ایران بود - و سپس به ۷۳/۲۳ دالر افزایش یافت.








