دست‌کم ۳۲ کشته در پی زلزله در ونزویلا؛ ساختمان‌ها در سراسر کاراکاس و ایالت لاگوایرا تخریب شدند

منتشر شده در
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

دلسی رودریگز، سرپرست ریاست‌جمهوری ونزویلا، اعلام کرد که وقوع زمین‌لرزه‌های پیاپی در این کشور دست‌کم ۳۲ کشته و بیش از ۷۰۰ مجروح بر جای گذاشته است.

او گفت که ایالت «لا گوایرا» در شمال کاراکاس بیشترین آسیب را دیده و «ده‌ها» ساختمان در آن فرو ریخته است. در پایتخت نیز نیروهای امدادی در حال جست‌وجو در میان آوارها هستند و صدای افرادی که درخواست کمک می‌کنند، شنیده می‌شود.

بر اساس ارزیابی سازمان زمین‌شناسی امریکا، تلفات سنگین و خسارت‌های گسترده محتمل است و این نهاد اعلام کرده ۴۴ درصد احتمال دارد شمار جان‌باختگان از ۱۰ هزار نفر فراتر رود.

این زمین‌لرزه‌ها با بزرگای ۷/۲ و ۷/۵ به فاصله تنها یک دقیقه از یکدیگر رخ دادند. لرزه دوم، قوی‌ترین زمین‌لرزه‌ای است که از سال ۱۹۰۰ تاکنون ونزویلا را لرزانده است.

ونزویلا در حال برگزاری یک رخصتی ملی بود و هنگام وقوع زمین‌لرزه در ساعت ۱۸:۰۴ به وقت محلی، بسیاری از مردم در خانه‌هایشان حضور داشتند.

یکی از خبرنگاران بی‌بی‌سی می‌نویسد: «خواهرم در کاراکاس یک پیام صوتی برایم فرستاد و گفت: خانه به‌شدت لرزید. هنوز هم در حال لرزیدن است.

مقام‌های ونزویلا برای جلوگیری از حوادث ثانویه، جریان سوخت و گاز برخی ساختمان‌ها را قطع کرده‌اند.

وزیر داخله ونزویلا از ساکنان خواسته است خانه‌های خود را ترک کنند و تا اطلاع بعدی در مناطق امن باقی بمانند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که برخی افراد از زیر آوار درخواست کمک کرده‌اند و عملیات جست‌وجو و نجات همچنان ادامه دارد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا، در پیامی در شبکه اجتماعی تروث سوشال نوشت: «ایالات متحده آماده، مایل و قادر به کمک است» و ادامه داد که به «تمام نهادهای دولت» دستور داده است که برای اقدام سریع آماده شوند.

او نوشت: «ما در کنار دوستان جدید و بزرگ خود خواهیم بود.»

خانم رودریگزر از این پیام قدردانی کرده و مارکو روبیو، وزیر خارجه امریکا هم گفته است که ایالات متحده «به‌طور فوری تیم‌های جست‌وجو و نجات، منابع طبی و کمک‌های بشردوستانه» را به ونزویلا اعزام می‌کند.

وزیر داخله ونزویلا از شهروندان خواست در پی هشدار نشت گاز، خانه‌های خود را ترک کنند

دیوسدادو کابیو، وزیر داخله ونزویلا، از مردم خواسته است به طور موقت خانه‌های خود را ترک کنند. خبرگزاری فرانسه گزارش داده که این درخواست پس از بروز نگرانی‌ها درباره احتمال حوادث ناشی از نشت گاز مطرح شده است.

کابیو گفت به عنوان یک اقدام پیشگیرانه، جریان سوخت و گاز در چندین ساختمان قطع شده است.

او افزود: «برخی ساختمان‌ها آسیب دیده‌اند و ما نمی‌خواهیم هیچ‌گونه حادثه‌ای مرتبط با گاز رخ دهد.»

مقام‌های ونزویلا در حال ارزیابی خسارت‌های ناشی از زمین‌لرزه و بررسی ایمنی ساختمان‌های آسیب‌دیده هستند.

شهردار چاکائو: دست‌کم دو ساختمان به طور کامل فروریخته‌اند

گوستاوو دوکه سائز، شهردار منطقه «چاکائو» که بخشی از کلان‌شهر کاراکاس را تشکیل می‌دهد، اعلام کرد دست‌کم دو ساختمان در این منطقه به طور کامل فروریخته‌اند.

او گفت تاکنون ۱۸ نفر زنده از زیر آوار نجات یافته‌اند و بیش از ۵۰۰ نیروی امدادی در محل حضور دارند و برای یافتن و نجات دیگر ساکنان تلاش می‌کنند.

شهردار چاکائو افزود: «در چاکائو هیچ‌کس تنها نیست و ما تا زمانی که همه ساکنان نجات پیدا نکنند، اینجا را ترک نخواهیم کرد.»

او همچنین از افرادی که در جست‌وجوی بستگان مفقودشده خود هستند خواست به دو میدان اصلی منطقه، پلازا آلتامیرا و پلازا لوس پالوس گراندس، مراجعه کنند؛ جایی که مقام‌های محلی یک مرکز اضطراری برپا کرده‌اند تا اطلاعات مربوط به مفقودشدگان را جمع‌آوری کنند و به آسیب‌دیدگان آب، سرپناه و سایر کمک‌های ضروری ارائه دهند.

دوکه سائز گفت: «ما نه تنها با دو ساختمان کاملا فروریخته روبه‌رو هستیم، بلکه فهرستی از ساختمان‌های دیگری نیز هستند که آسیب دیده و ایمنی‌شان به خطر افتاده است.»

این نخستین بار نیست که پایتخت ونزویلا با یک زمین‌لرزه بزرگ روبه‌رو می‌شود.

در سال ۱۹۶۷، بیش از ۲۰۰ نفر در پی وقوع زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۶/۶ در کاراکاس جان باختند. آن زمین‌لرزه ساختمان‌های متعددی را در محله طبقه متوسط پالوس گراندس و منطقه مرفه آلتامیرا ویران کرد.

این دو محله بار دیگر در زمین‌لرزه امروز(چهارشنبه) آسیب دیده‌اند. دیوسدادو کابیو، وزیر داخله ونزویلا، به تلویزیون دولتی گفت: «در این مناطق ساختمان‌هایی فروریخته‌اند.»

همانند زمین‌لرزه سال ۱۹۶۷، ساکنان این بار نیز گزارش داده‌اند که دو لرزش پیاپی را احساس کرده‌اند.